KAMU KURUMLARINDA GÜVEN İKLİMİ ETİK İKLİM İLİŞKİSİ: KONYA İLİ ÖRNEĞİ

Yasin TAŞPINAR, Ali ŞAHİN, Erhan ÖRSELLİ

Öz


Bu çalışmanın temel konusu; kamu çalışanlarının kurumsal bağlılığı ve çalışmasını etkileyen güven iklimi ilkimi ile güven iklimi algısı üzerinde etkili olduğu varsayılan etik iklimdir. Güven, yalnızca sosyal ilişkilerde değil, aynı zamanda çalışma hayatı açısından da büyük önem taşımaktadır. Güven iklimine ihtiyaç duyulan alanlardan birisi de kamu kurumlarıdır. Çünkü söz konusu kurumlar diğer kurum ve kuruluşlar gibi bir çalışma alanı olmanın yanı sıra sosyal bir çevre olarak da karşımıza çıkmaktadırlar. Diğer yandan, kamu kurumları söz konusu olduğunda, devlete duyulan güvenin de kamu çalışanlarının güven iklimi algısı üzerinde etkili olabileceği düşünülmektedir.

Etik iklim ise belirli bir çevrede etik ilkeler ve standartlara ne ölçüde riayet edildiğine dönük algı üzerinden şekillenmektedir. Etik ilkeler ve standartlar kurumsal aidiyetin oluşturulması noktasında daha fazla önem kazanmaktadır. Kamu kurumları söz konusu olduğunda ise, bu durum hakların korunması ile kamu çalışanları ve aynı zamanda da vatandaşların genel hakları ve ortak çıkarları için çaba gösterme düzeyini göstermektedir. Etik iklim algısı üzerinde, deneyimler kadar bireysel faktörler de etkili olmaktadır. Bireylerin etik konumları, onların etik beklentileri ve dolayısıyla da etik algılarını belirleyen önemli etkenlerdir. Konumları idealist ya da rölativist olan bireylerin ortamdaki etik iklimi farklı algılamaları söz konusu olabilmektedir.

Bu çalışmanın temel amacı ise kamu çalışanlarının güven iklimi ve etik iklim algıları arasındaki ilişkinin sınanmasıdır. Çalışmada güven iklimi ve etik iklim algısını belirleyen faktörlerin etkisi belirlenmeye çalışılmaktadır. Bu amaçla, Konya ilinde faaliyet gösteren kamu bankalarında bir alan çalışması gerçekleştirilmiştir. Anket çalışmasıyla elde edilen veriler SPSS yazılımı ile analiz edilmiş, ulaşılan bulgular üzerinden çeşitli tespitler yapılmaya çalışılmıştır. Çalışma kapsamındaki değerlendirmelerin, kamu kurumlarının güven ve etik bağlamındaki durumlarına ışık tutması beklenmektedir.

Anahtar Kelimeler


Güven İklimi, Etik İklim, Kamu Kurumları, Güven İklimi Etik İklim İlişkisi

Tam Metin:

PDF

Referanslar


Baier, Anette (1986). Trust and Antitrust, Ethics, 96, 231-260.

Berlin, Daniel (2011). Sustainable Consumers and the State: Exploring How Citizens' Trust and Distrust in Institutions Spur Political Consumption, Journal of Environmental Policy & Planning, 13 (3), 277-295.

Bissola, Rita ve Carignani, Andrea (2007). The Role of Trust in Approaching E-Government Services: A Comprehensive Theoretical Framework. IADIS International Conference e-Commerce 2007. 7-9 Aralık 2007, Algarve: Portekiz, 43-50.

Bok, Sissela (1979). Lying: Moral Choice in Public and Private Life, Wintage Books, New York, ABD.

Bryman, Alan ve Cramer Duncan (2005). Quantitative Data Analysis with SPSS 12 and 13: A Guide for Social Scientists (Elektronik Yayın). Routledge, New York, ABD.

Büte, Mustafa (2011). Etik İklim, Örgütsel Güven ve Bireysel Performans Arasındaki İlişki, Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 25 (1), 171-192.

Cariño, Ledivina V. (2007). Building Trust in Government in Southeast Asia, 7th Global Forum on Reinventing Government, 26-29 Haziran 2007, Viyana, Avustrya

Christensen, Tom ve Lægreid, Per (2005). Trust in Government: The Relative Importance of Service Satisfaction, Political Factors, and Demography. Public Performance & Management Review, 28 (4), 487-511.

Colesca, Sofia Elena (2009). Increasing E-Trust: A Solution to Minimize Risk in E Government Adoption. Journal of Applied Quantitative Methods, 4 (1), 31-44.

Dar, Ong Lin (2010). Trust in Co-Workers and Employee Behaviours at Work, International Review of Business Research Papers, 6 (1), 194-204.

Elliott, Alan C. ve Woodward, Wayne A. (2007). Statistical Analysis Quick Reference Guidebook: With SPSS Examples, Sage Publications Inc., Kaliforniya, ABD.

Ergün, Nalan (2009). Örgütlerde Etik Dışı Davranışların Nedenleri ve Çalışanlara Yönelik Etik Dışı Davranışların Havayolu Taşımacılığı Sektörü Açısından İncelenmesi, "İŞ, GÜÇ" Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, 11 (3), 149-168.

Forsyth, Donelson R. (1980). A Taxonomy of Ethical Ideologies, Journal of Personality and Social Psychology, 39 (1), 175-184.

Forsyth, Donelson R. (1981). Moral Judgement: The Influence of Ethical Ideology, Personality and Social Psychology Bulletin, 7 (2), 218-223.

Forsyth, Donelson R.; O’Boyle E.H. Jr. ve McDaniel M.A. (2008). East meets west: a meta-analytic investigation of cultural variations in idealism and relativism, Journal of Business Ethics, 83, 813-33.

Gambetta, Diego (1988). Can We Trust?. (Edited by: Diego Gambetta). Trust: Making and Breaking Cooperative Relations, Basil Blackwell, Oxford, Birleşik Krallık.

Gaur, Ajai S. ve Gaur Sanjaya S. (2009). Statistical Methods for Practice and Research: A Guide to Data Analysis Using SPSS (İkinci Baskı), Vivek Mehra (Sage Publications India Pvt. Ltd.), Delhi, Hindistan.

İbn-i Haldun (1990), Mukaddime I (Çeviri: Z.K. Ugan). Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, İstanbul.

Jarvenpaa, Sirkka L. ve Leidner, Dorothy E. (1999). Communication and Trust in Global Virtual Teams, Organization Science, 10 (6), 791-815.

Johari, Razana Juhaida; Sanusi, Zuraidah Mohd ve Ismail, Aida Hazlin (2012), Exploratory Factor Analysis of the Ethical Orientation Scale, Asian Journal of Accounting and Governance, 3, 1-11

Jones, Karen (1996). Trust as an Affective Attitude. Ethics, 107, 4-25.

Kaptein, Hendrik (1998). Against Professional Ethics, (Public Sector Ethics: Finding and Implementing Values Editörler Charles Sampford ve Noel Preston içinde), The Federation Press/Routledge, New York, ABD, 26-36.

Kerr, Alistair W.; Hall, Howard K. ve Kozub, Stephen A. (2002). Doing Statistics with SPSS, Sage Publications Inc., Londra, Birleşik Krallık.

Lewis, Carol W. ve Gilman, Stuart C. (2005). The Ethics Challenge in Public Service: A Problem-Solving Guide (İkinci Baskı), Josey-Bass, San Fransisco, ABD.

Lewis, J. David ve Weigert, Andrew (1985). Trust as a Social Reality. Social Forces, 63 (4), 967-985.

Menzel, Donald C. (2007). Ethics Management for Public Administrators: Building Organizations of Integrity, M. E. Shape Inc. New York, ABD.

Menzel, Donald C. (2010). Ethics Moments in Government: Cases and Controversies (American Society for Public Administration), CRC Press, Florida, ABD.

Miller, Jessica (2000). Trust: The Moral Importance of an Emotional Attitude, Practical Philosophy, November 2000, 45-54.

Mooi, Erik ve Sarstedt Marko (2011). A Concise Guide to Market Research: The Process, Data, and Methods Using IBM SPSS Statistics, Springer, New York, ABD.

Özlem, Doğan (2010). Etik-Ahlak Felsefesi, Say Yayınları, İstanbul.

Potts, Stephen D (1998). Ethics in Public Service: An Idea Whose Time Has Come, (Public Sector Ethics: Finding and Implementing Values Editörler: Charles Sampford ve Noel Preston içinde), The Federation Press/Routledge, New York, ABD, 85-90.

Putnam, Robert D. (1993). Making Democracy Work: Civic Traditions in Modern Italy. Princeton University Press, Princeton, New Jersey.

Rotter, Julian B. (1971). Generalized Expectancies for Interpersonal Trust. The American Psychologist, 26 (5), 443-452.

Schoorman, F.David; Mayer, Roger ve Davis, James H. (2007). An Integrative Model of Organizational Trust: Past, Present, and Future. Academy of Management Review, 32 (2), 344-354.

Schwepker Jr., Charles H. (2001). Ethical Climate’s Relationship to Job Satisfaction, Organizational Commitment, and Turnover İntention in The Salesforce, Journal of Business Research, 54, 39-52.

Schwepker, Charles H.; Ferrell, O.C. ve Ingram, Thomas N. (1997). The Influence of Ethical Climate and Ethical Conflict on Role Stress in the Sales Force, Journal of the Academy of Marketing Science, 25 (2), 99-108.

Sherman, Tom (1998). Public Sector Ethics: Prospects and Challenges, (Public Sector Ethics: Finding and Implementing Values Editörler: Charles Sampford ve Noel Preston içinde), The Federation Press/Routledge, New York, ABD, 13-25.

Solomon, Robert C. ve Flores Fernando (2001). Building Trust in Business, Politics, Relationships, and Life, Oxford University Press, New York, ABD.

Starnes, Becky; Truhon, Stephen ve McCarthy, Vickie (2010). Organizational Trust: Employee- Employer Relationships, A Primer on Organizational Trust, ASQ Human Development & Leadership Division. http://rube.asq.org/hdl/2010/06/a-primer-on-organizational-trust.pdf, (Erişim tarihi: 15.07.2013).

Şahin, Ali; Taşpınar, Y. ve Eryeşil K. (2012). Kamu Çalışanlarının Lider Algıları ve Beklentileri: Konya İli Örneği, 11. Ulusal İşletmecilik Kongresi, Konya, 901-911.

Şentürk, Tolga (2006). Halkla İlişkiler ve Etik, Yüksek Lisans Tezi, Celal Bayar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Manisa.

Teo, Thompson S. H.; Srivastava, Shirish C. ve Jiang Li (2008). Trust and Electronic Government Success: An Empirical Study. Journal of Management Information Systems, 25 (3), 99-131.

Tilly, Charles (2007). Democracy, Cambridge University Press, , New York, ABD.

Tolbert, Caroline J. ve Mossberger, Karen (2006). The Effects of E-Government on Trust and Confidence in Government. Public Administration Review, 66 (3), 354-369.

Topaloğlu, Işıl G. (2010). İşgörenlerin Adalet ve Etik Algıları Açısından Örgütsel Güven ile Örgütsel Bağlılık İlişkisi, Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Atılım Üniversitesi, Sosyal Bilimer Enstitüsü, Ankara.

Ural, Ayhan ve Kılıç, İbrahim (2005). Bilimsel Araştırma Süreci ve SPSS ile Veri Analizi, Detay Yayıncılık, Ankara.

Wuthnow, Robert (2002). Bridging the Privileged and the Marginalized?. (Democracies in Flux: The Evolution of Social Capital in Contemporary Society Editör: Robert D. Putnam içinde). Oxford University Press, New York, ABD, 59-10.


Refback'ler

  • Şu halde refbacks yoktur.