ÇATIŞMA YÖNETİMİNDE KULLANILAN STRATEJİLERİN ÇALIŞANLARIN İŞTEN AYRILMA NİYETLERİNE ETKİSİ: SELÇUKLU BELEDİYESİ ÖRNEĞİ

Kemalettin Eryeşil, Mehtap Öztürk

Öz


Bu çalışmanın amacı çatışma yönetiminde kullanılan stratejilerin çalışanların işten ayrılma niyetlerine etkisini tespit etmektir. Bu amaç doğrultusunda Konya Büyükşehir Belediyesine bağlı Selçuklu Belediyesi’ndeki çalışanlara basit tesadüfî örneklem yoluyla anket metodu temel alınarak bir araştırma yapılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre çalışanların işten ayrılma niyetlerinin düşük düzeyde olduğu ve çatışmaların çözümünde en fazla problem çözme ve kaçınma yaklaşımlarını tercih ettikleri görülmektedir. Çatışma yönetiminde en az başvurdukları yöntemin ise uzlaşma olduğu tespit edilmiştir. Çalışma kapsamında çatışma yönetimi stratejilerinin alt boyutları olan problem çözme, uzlaşma, uyma, kaçınma ve zorlama ile işten ayrılma niyeti arasında negatif yönlü ve istatistiksel bakımdan anlamlı ilişkiler olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca çatışma yönetim stratejilerinin alt boyutları olan problem çözme, uzlaşma, uyma, kaçınmanın işten ayrılma niyetini açıklamada önemli bir değişken olduğu tespit edilmiştir

Anahtar Kelimeler


Çatışma, Çatışma Yönetimi, İşten Ayrılma Niyeti.

Tam Metin:

PDF

Referanslar


Aşık, Cumhur (2010). Örgütlerdeki Çatışma Nedenleriyle Çalışanların PerformanslarıArasındaki İlişkilerin Belirlenmesi ve Bir Uygulama. Yüksek Lisans Tezi, Dumlupınar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı.

Barlı, Önder (2010). Davranış Bilimleri ve Örgütlerde Davranış. İstanbul: Aktif Yayınevi.

Bartlett, KennethRussell (1999). The Relationship Between Training and Organizational Commitment in The Health Care Field. The Degree of Doctorof Philosophy, The University Of Illinois, Urbana.

Bedeian, Artur G.;Pizzolatto, Allayne; Long, Rebecca G.; Griffeth, Rodger W. (1991). The Measurment and Conceptualization of Career Stage. Journal of Career Development, 17 (3), 153-166.

Blau, Gary (1988). Testing Generalizability of A Career Commitment and Its Impacton Employee Turnover. Journal of Vocational Behavior, 35 (1), 88-193.

Ceylan, Canan; Bayram, Nuran (2006). Mesleki Bağlılığın Örgütsel Bağlılık Ve Örgütten Ayrılma Niyeti Üzerine Etkilerinin Düzenleyici Değişkenli Çoklu Regresyon İle Analizi. Uludağ Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Dergisi, 20(1), 105-120.

Cohen, Aaron (1997). An Examination of The Relationship Between Work Commitment and Work Outcomes among Hospital Nurses. Scandinavian Journal of Management, 14 (1-2), 1-17.

Çağlayan, O.A., 2006. “Örgütsel Çatışma Yönetimi ve Bir Araştırma”, Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsüi İşletme Anabilim Dalıi Yönetim Ve Organizasyon Bilim Dalı, Denizli.

Çakar, Nigar Demircan; Ceylan, Adnan (2005). İş Motivasyonunun Çalışan Bağlılığı ve İşten Ayrılma Eğilimi Üzerindeki Etkileri. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 6 (1), 52-66.

Çarıkçı, İlker; Çelikkol, Özlem (2009). İş- Aile Çatışmasının Örgütsel Bağlılık Ve İşten Ayrılma Niyetine Etkisi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9 (1), 153-170.

Deniz, Mehmet ve Çolak, Mehmet (2008). Örgütlerde Çatışmanın Yönetiminde Gücün Kullanımı ve Bir Araştırma. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 7(23), 304-332.

Eren, Erol (2009). Yönetim Ve Organizasyon (Çağdaş Ve Küresel Yaklaşımlar). İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş.

Güney, Salih (2011). Örgütsel Davranış. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.

Karcıoğlu, Fatih Ve Alioğulları, Zişan Duygu (2012). Çatışmanın Nedenleri ve Çatışma Yönetim Tarzları İlişkisi, Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 26(3-4),215-237

Karcıoğlu, Fatih; Kâhya, Cem ve Buzkan, Kemal (2012). Çatışma Yönetim Stratejisinin Tahmin Edicileri Olarak Örgütsel Kültür Tipleri, Atatürk Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Dergisi, 26(1), 77-90.

Karip, E. (2010). Çatışma Yönetimi. Ankara: Pegem Akademi

Kelly, Jacinta (2006). “An Overview of Conflict”, Dimensions of Critical Care Nursing, 25(1), 22-28.

Kıdak, Levent; Demir, Sevda; Çeber, Sevim Ve Turgay, Ayşe S.(2011). İzmir’de Bir Hastanede Yöneticilerin Çatışma Yönetim Stilleri Ve Çalışanların Algılamaları. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 14(1), 1-25.

Kim-Jo, T.,Benet-Martinez V. ve Ozer D.J. (2010) “Culture and Interpersonal Conflict Resolution Styles: Role of Acculturation", Journal of Cross-Cultural Psychology, 41 (2), 264-269.

Koçak, Seval ve Baskan, Gülsün Atanur (2013). Okul Müdürleri Tarafından Kullanılan Çatışma Yönetim Yöntemlerinin Etkililik Düzeyleri, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal Of Education) 44: 212-224.

Marsh, M. Robert; Mannari, Hiroshi (1977). Organizational Commitment and Turnover: A Prediction Study. Administrative Science Quarterly, 22 (1), 57-75.

Martin, Thomas N. (1979). A Contextual Model of Employee Turnover Intention. The Academy of Management Journal, 22 (2), 313-324.

Mobley, William H. (1982). Some Unanswered Questions in Turnover with Withdrawn Research. The Academy Of Management Review, 7 (1), 111-116.

Moore, Ellen Jo (2000). One Road toTurnover: An Examination of Work Exhaustion in Technology Professionals. MIS Quarterly, 24 (1), 141-168.

Niederauer, S. (2006). Üniversite Üst Düzey Yöneticilerinin Kişilik Tipleri VeÖrgütsel Çatışma Çözme Stilleri. Yayınlanmamış Doktora Tezi, DokuzEylül Üniversitesi.

Onay, Meltem Ve Kılcı, Sevde (2011). İş Stresi Ve Tükenmişlik Duygusunun İşten Ayrılma Niyeti Üzerine Etkileri: Garsonlar Ve Aşçıbaşılar, Organizasyon Ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 3(2), 363-372.

Porter, L.,Steers, R., Mowday, R. ve Boulian, P. (1973). “Organizational Commitment, Job Satisfaction, and Turnover Among Psychiatric Technicians”, Journal of Applied Psychology, 59(5), 603-609.

Price, James L.;Mueller, Charles W. (1981). A Casual Model of Turnover forNurses. The Academy of Management Journal, 24 (3), 543-565.

Rahim, M. A. (1983). A Measure Of Styles Of Handling İnterpersonalConflict.Academy Of Management Journal, 26(2), 368-376.

Rahim, M. Afzalur; Jan Edwad Garrett ve Gabriel F. Buntzman (1992). “Ethics of Managing Interpersonal Conflict in Organizations”. Journal Of Business Ethics, 11(6), 423-432.

Rahim, M. A.; Magner, N. R. ve Shapiro, D. L. (2000). Do Justice Perceptions Influence Styles of Handling Conflict with Supervisors?.WhatJusticePerceptions, Precisely? The Journal of Conflict Management, 11(1). 9-31.

Rahim, M. Afzalur (2002). “Toward A Theory Of Managing Organizational Conflict”, The International Journal Of Conflict Management, 13(3), 206-235.

Rahim, M. Afzalur (2011).Managing Conflict in Organizations, Transaction Publishers, New Brunswick, New Jersey.

Robbins, Stephen ve Judge, Timothy (2012). Örgütsel Davranış (Organizational Behavior). (Çev. Edt.: Prof. Dr. İnci Erdem). İstanbul: Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık Tic. Ltd. Şti.

Rusbelt, C.E.,Farrell, D., Rogers, G., ve Mainous, A. G. (1988). “Impact Of Exchange Variables On Exit, Voice, Loyalty and Neglect: An Integrative Model Of Responses to Decline Job Satisfaction”, Academy Of Management Journal, 31(2), 599-627.

Saruhan, Sadi Can ve Yıldız, Müge Leyla (2009). Çağdaş Yönetim Bilimi. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş.

Sökmen, A. ve Yazıcıoğlu, İ., (2005). “Thomas Modeli Kapsamında Yöneticilerin Çatışma Yönetimi Stilleri ve Tekstil İsletmelerinde Bir Alan Araştırması” Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 1-19.

Steers, Richard M. (1977). Antecedents and Outcomes Of Organizational Commitment. Administrative Science Quarterly, 22 (1), 46-56.

Şahin Ali; Emini Tufan Filiz Ve Ünsal Ömer, (2006). “Çatışma Yönetimi Yöntemleri Ve Hastane Örgütlerinde Bir Uygulama”, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 555-568.

Şahin, Ali ve Erhan Örselli (2010). “Devlet Hastanelerinde Örgütsel Çatışma Nedenleri Bir Anket Uygulaması”, Selçuk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, Cilt 13, Yıl 10, Sayı 19, 45-58.

Şamdan, Ahmet İhsan (2008). Örgütsel Çatışma ve Çözümlenme Yöntemleri: Bir Araştırma. Dumlupınar Üniversitesi,Sosyal Bilimler Enstitüsü,İşletme Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi.

Şimşek, M. Şerif ve Çelik Adnan (2012). Yönetim Ve Organizasyon. Konya: Eğitim Kitabevi.

Şimşek, Şerif; Akgemci, Tahir ve Çelik, Adnan (2011). Davranış Bilimlerine Giriş Ve Örgütlerde Davranış. Ankara: Gazi Kitabevi.

Ural, Ayhan Ve Kılıç, İbrahim (2005). Bilimsel Araştırma Süreci Ve SPSS Veri Analizi. Ankara: Detay Yayıncılık.

Üngüren, Engin; Cengiz, Funda Ve Algür, Seden (2009). İş Tatmini Ve Örgütsel Çatışma Yönetimi Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi: Konaklama İşletmeleri Üzerinde Bir Araştırma İşletmelerinde Bir Araştırma, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi 8(27), 36-56.

Yazıcıoğlu, Y. ve Erdoğan, S. (2004). SPSS Uygulamalı Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Detay Yayıncılık.

Yirik, Şevket (2011). Konaklama İşletmelerinde Çatışma Yönetimi Ve ÇatışmanınÇözümlenmesinde İletişim Faktörünün Önemi Alanya Yöresinde Beş Yıldızlı Otellerde Bir Uygulama. Akdeniz Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Turizm İşletmeciliği Ve Otelcilik Ana Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi.

Yürür, Senay ve Soygüzel, Hasan (2010). Örgütsel Çatışma Yönetimi Açısından Kamu Yöneticileri İle Özel Sektör Yöneticileri Arasındaki Farklılıkların Analizi, PARADOKS Ekonomi, Sosyoloji Ve Politika Dergisi, 6(1), 31-47.


Refback'ler

  • Şu halde refbacks yoktur.