Use Of Social Media For Public Relations Purposes In Tourism
Öz
İletişim teknolojisindeki hızlı gelişmeler halkla ilişkiler faaliyetlerinin yöntem ve araçlarında önemli değişikliklere yol açmıştır. İnternet ortamında web siteleri ile gerçekleştirilmeye çalışılan kurumsal iletişim faaliyetlerinin sosyal medyanın ortaya çıkması ile bu alanda ağırlık kazanmaya başladığı görülmüştür. Sosyal medya ortamlarında da kriz yönetimi, kurum imajı, kurum kimliği, tanıtma, bilgilendirme, haber verme gibi halka ilişkiler faaliyetleri etkin olarak kullanılmaya başlanmıştır. Sosyal medya kullanımı iletişim mecralarını değiştirmekle kalmamış, mesajın içeriğini ve mesajı gönderenle mesajın alıcılarının bulunduğu iletişim ortamlarını da değiştirmiştir. Sosyal medya aynı zamanda "Kullanıcıların Ürettiği İçerik" ve "Müşterilerin Ürettiği Medya" kavramlarını da ortaya çıkarmış, bu yapısıyla da ticari plandaki anlamını kazanmıştır. Sosyal medya turizm pazarlamasının vazgeçilmez bir unsuru haline gelmiştir. Turizm sektöründe geleneksel iletişim mecraları sosyal medyanın ortaya çıkışı ile büyük ölçüde değişime uğramıştır. Müşterilerle iletişim kurmak hem kolay hem de düşük maliyetle gerçekleşmeye başlamıştır. Sosyal medya araçları sayesinde Marka farkındalığı yaratma, marka için topluluk oluşturma, hedef kitleyi belirleme ve onların ne istediklerini, nasıl hareket ettiklerini öğrenme daha kolay kale gelmiştir. Sosyal medya turizm sektöründe turistik ürün tercihinde son derece önemli bir araç olarak kendini etkin bir şekilde hissettirmektedir. Sosyal medya kullanıcılarının araştırma şeklini değiştirerek onların turizm acentası, gidilecek yer, konaklanacak mekan hakkında güvenilir bilgilere, daha önceden bu konuda tecrübe sahibi kişiler aracılığıyla ulaşmalarını sağlamaktadır. Kullanıcıların seyahat tercihleri konusunda tavsiyede bulunmaları ağızdan ağza iletişimin etkin bir şekilde çalışması sosyal medya kullanımının bu sektörde yaygınlaşmasının nedenleri arasında gösterilebilir. Bu çalışmamızda sosyal medyanın turizm sektöründe halkla ilişkiler amaçlı kullanımı çeşitli boyutlarda ele alınmış gerçekleştirilen uygulamalar ortaya konulmaya çalışılmıştır.
Anahtar Kelimeler
Tam Metin:
PDFReferanslar
Akar, Erkan, Sosyal Medya Pazarlaması: Sosyal Webde Pazarlama Stratejileri, Efil Yayınevi, Ankara, Nisan 2010.
Aslan A., M. Kozak, “Turizmde Gelişme Ve Etik Sorunları: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma”, Ege Akademik Bakış Dergisi, c.6 s.1., 2006, 49-61.
Atadil, H.A., Berezina, K., Yılmaz, B. S. ve Çobanoğlu, C. (2010). “An Analysis of the Usage of Facebook and Twitter as a Marketing Tool in Hotels.” İşletme Fakültesi Dergisi 11 (2): 119-125.
Demirci K. (2008), Aydemir Muzaffer, İşletmelerin Küreselleşme Stratejileri, Detay Yayıncılık, Ankara.
Eröz, S.Sü ve Doğdubay, M. (2012), “Turistik Ürün Tercihinde Sosyal Medyanın Rolü ve Etik İlişkisi” Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Cilt:27, Sayı:1, Yıl:2012, ss.133-157.
Eryılmaz, B., Zengin, B(2014) Sosyal Medyada Konaklama İşletmelerine Yönelik Tüketici Yaklaşımları Üzerine Bir Araştırma, İşletme Bilimi Dergisi Cilt:2 Sayı:1, s:147-167
Evans, D. (2008), Social Media Marketing An Hour a Day, Wiley Publishing, Indiana
Jalali, A.A. (2009) Halkla İlişkiler 2.0, Tahran, Kargozare Ravabet Omumi Yayınevi
Kasavana, M. L., Nusair, K. ve Teodosic, K. (2010). Online Social Networking: Redefining the Human Web, Journal of Tourism and Hospitality Technology.1(1):68-82.
Kazançoğlu, İpek, Üstündağlı, Elif, Baybars Miray, “Tüketicilerin Sosyal Ağ Sitelerindeki Reklamlara Yönelik Tutumlarının Satın Alma Davranışları Üzerine Etkisi: Facebook Örneği”, International Journal of Economic and Administrative Studies, Year:4, Number:8, Winter 2012, pp.159-182.
Kerpen, Dave, Likeable Social Media-How to Delight Your Customers, Create an Irresistible Brand, And Be Generally Amazing on Facebook (and Other Social Network), McGraw-Hill Books, 2011.
Kietzman, J.H., Kristopher, H.Mccarty,I.P. Silvstr, B, (2011), “Social media? Get serious! Understanding the functional building blocks of social media”, Business Horizons, 54, p.241-251
Law R., K. Leung, ve J. Wong (2004), “The Impact of the Internet on Travel Agencies”, International Journal of Contemporary Hospitality Management, 16(2), 100‐107.
Martin Antonson ve Christopher Wendels, “Corporate Social Media Facilitating Better and Faster Change Management”, Mangold, W. G. ve Faulds D. J., (2009). “Social media: The new hybrid element of the promotion mix”, Business Horizons, 52, s. 357-365.
Martin Lister, Jon Dovey, Seth Giddings, Iain Grant ve Kieran Kelly, New Media: A Critical Introduction. New York: Routledge, 2009, s.13.
Miguens, J., Baggio, R. ve Costa, C. (2008). Social media and Tourism Destinations: TripAdvisor Case Study. Proceedings of the IASK Advances in Tourism Research (ATR2008). Aveiro. Portugal. 26-28 May.
Milano R., Baggio R. ve Piattelli R., (2011), “The Effects Of Online Social Media On Tourism Websites”, 18th International Conference on Information Technology and Travel & Tourism, Austria.
Odabaşı A. K. ve K. Odabaşı (2010), İnternette Pazarlama ve Sosyal Medya Stratejileri, Cinius Yayınları, İstanbul.
Solis, B. ve Breakenridge, D. (2009), Putting the Public Back in Public relations, New Jersy, FT Press.
Uygur, M. S. (2007), Turizm Pazarlaması, Nobel Yayın Dağıtım, İsanbul.
Yavuz, Mehmet Cihan, Haseki, Murat İsmet, “Konaklama İşletmelerinde E-Pazarlama Uygulamaları: E-Medya Araçları Temelinde Bir Model Önerisi”, Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9 (2), Aralık 2012, ss.116-137.
Özge Uluğ Yurttaş (2011), Sosyal Medya Ortamı Olarak Second Lıfe’da Yayınlanan Reklamların Marka Bilinirliğindeki Rolü, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi, İstanbul
https://prezi.com/zci57mr3gcpb/halkla-iliskiler-ve-tanitimda-sosyal-medya-kullanimi-avrupa-ve-turkiye-ornek-uygulamalar/ Erişim Tarihi: 09/08/2015
http://www.medialifemagazine.com/cgi-bin/artman/exec/view.cgi?archive=170&num=2581 Erişim tarihi:03.09.2015
http://www.ntmedya.com/reklam/sosyal-ag-reklamlari, Erişim Tarihi: 15/09/2014.
IAB, Social Advertising Best Practices, Mayıs 2009, s.6, http://www.iab.net/media/file/Social-Advertising-Best-Practices-0509.pdf, Erişim tarihi: 13.09.2015)
http://www.turizmanaliz.com/haberguncel/sosyal-iletisim-aglari-veturizm-
endustrisi-birlikte-buyuyor.html
Symantec (2011), Social Media Protection Flash Poll Global Results, , http://www.slideshare.net/symantec/symantec-2011-social-mediaprotection- flash-poll-global-results, Erişim Tarihi: 09/08/2015
http://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/19571/1/gupea_2077_19571_1.pdf, 2008, s.6. Erişim tarihi:23.08.2015
Maldonado, T.(2008) The ADPROSUMER, the new consumer. http://tirsomaldonado.com/2008/01/22/adprosumer-el-nuevo-cliente Erişim tarihi: 23.08.2015
Pons, J.,(2008). Conferencia de la web 2.0 al modelo 2.0 de Tirso Maldonado, adprosumer. Jimmy Pons’ blog: Marketing en medios sociales, Podcasting, http://jimmypons.vox.com/library/post/conferencia-detirso-maldonado-adprosumer.html Erişim tarihi: 13.09.2015)
Laboy, F. ve Torchio, P. (2007). Web 2.0 for the Travel Marketer and Consumer. http://www.sabrehospitality.com/pdf/whitepaper.pdf (28 08 2013).
Refback'ler
- Şu halde refbacks yoktur.