Hegemonik Erkekliğin İnşasında Duvar Yazıları

Huriye İrem Kalaycı Kırlıoğlu, Mehmet Kırlıoğlu, Doğa Başer

Öz


Bu çalışmanın amacı duvar yazılarının genelde toplumsal cinsiyet özelde ise hegemonik erkekliğin inşası bağlamında okunmasıdır. Literatürde duvar yazılarının toplumsal cinsiyet, tabu ve kimlik inşası ekseninde bir ifade etme biçimi olduğu vurgulanmaktadır. Bu nedenle duvar yazılarının genelde toplumsal cinsiyet özelde ise hegemonik erkeklik bağlamında ele alınabilir. Toplumsal cinsiyet kavramı cinsiyetin sosyo-kültürel bir inşa sürecinin ürünü olduğuna gönderme yaparken hegemonik erkeklik ise erillik ile iktidar kavramları arasında bağlantıyı kritik eder. Çalışmada nitel araştırma tekniklerinden yararlanılmıştır, Konya Selçuklu Bosna Hersek Mahallesi sınırları çerçevesinde yer alan tüm sokaklar 1-20 Mayıs 2015 tarihleri arasında gezilerek duvar yazısı bulunan duvarlar fotoğraflanmıştır. Fotoğraflar kelimesi kelimesine kelime işlem programına aktarılarak 579 ifadeye ulaşılmış ve söz konusu ifadeler temalar halinde başlıklandırılmıştır. Çalışma kapsamında futbol, küfür, ırkçılık, aşk ifadesi ve isim yazımı temaları betimsel olarak sunulmuştur. Sonuç bölümünde elde edilen temalar toplumsal cinsiyet ve hegemonik erkeklik açısından tartışılmış ve toplumsal cinsiyet ve duvar yazılarına ilişkin çalışmaların artırılması gerektiği vurgulanmıştır.

Anahtar Kelimeler


Duvar Yazıları, Cinsiyet, Toplumsal Cinsiyet, Hegemonik Erkeklik

Tam Metin:

PDF

Referanslar


Akca, E. B. ve Ergül, S. (2014). Televizyon Dizilerinde Erkeklik Temsili: Kuzey Güney Dizisinde Hegemonik Erkeklik ve Farklı Erkekliklerin Mücadelesi. Global Media Journal: TR Edition, 4(8), 13-39.

Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S. ve Yıldırım, E. (2010). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri SPSS Uygulamalı (6. Baskı). Sakarya: Sakarya Yayıncılık.

Arslan, U. T. (2005). Bu Kabuslar Neden Cemil? Yeşilçam’da Erkeklik ve Mazlumluk. İstanbul: Metis Yayınları.

Avramidis, K. ve Drakopoulou, K. (2012). Graffiti Crews’ Potential Pedagogical Role. Journal for Critical Education Policy Studies, 10 (1), 327-340.

Bilgin N. (1995). Sosyal Psikolojide Yöntem ve Pratik Çalışmalar. İstanbul: Sistem Yayıncılık.

Bozok, M. (2013). Eleştiren ile Eleştirilenler Arasında Nazik Karşılaşmalar: (Pro) Feminist bir Yaklaşımla Trabzon’da Erkeklikleri İncelemek. Fe Dergi, 6(1), 78-89.

Bramham, P. (2003). Boys, Masculinities and PE. Sport, Education and Society, 8(1), 57–71.

Bulgu, N. (2012). Futbolda Şiddetin Erkeklik Anlamları. Hacettepe Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 23(4), 207-219.

Burcu, E., Danacıoğlu, N. ve Vazsonyi, A. T. (2007). The Significance of Involvement with A Peer Group On Young People’s Vandalism. Journal of Faculty of Letters, 24 (2), 23- 44.

Burgess, I., Edwards, A. ve Skinner, J. (2003). Football Culture In An Australian School Setting: The Construction Of Masculine Identity, Sport. Education and Society, 8(2), 199–212.

Carrington, V. (2009). I write, therefore I am: texts in the city. Visual Communication, 8(4), 409-425.

Caudwell, J. (2003). Sporting Gender: Women’s Footballing Bodies As Sites/Sights For The (Re) Articulation Of Sex, Gender, And Desire. Sociology of Sport Journal, 20, 371-386.

Caudwell, J. (2007). Queering The Field? The Complexities Of Sexuality Within a Lesbian-Identified Football Team In England Gender. Place and Culture, 14(2), 183–196.

Cengiz, K., Tol, U. ve Küçükkural, Ö. (2004), Hegemonik Erkekliğin Peşinden. Toplum veBilim, (101), 50-70.

Doğan, S. ve Demir, İ. (2012). Genel Lise Öğrencilerinin Okul Tahripçiliği Algıları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 13 (1), 133-147

Ekiz, D. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.

Erdoğan, İ. (2013). Erkek Dergilerinde (Men’s Health-FHM-Esquire-GQ Türkiye Örneğinde) İdeal(leştirilen) Erkek(lik) İmajının İçerik Çözümlemesi. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi(20), 164-188.

Fitzclarence, L. ve Hickey, C. (2001). Real Footballers Don’t Eat Quiche: Old Narratives In New Times. Men and Masculinities, 4, 118-139.

Ger, G. (2009). Tüketici Araştırmalarında Nitel Yöntemler Kullanmanın incelikleri ve Zorlukları, Tüketici Araştırmaları Dergisi, 1 (1), 1-19

Geray, H. (2006). Toplumsal Araştırmada Nicel ve Nitel Yöntemlere Giriş. Ankara: Siyasal Kitabevi.

Gökçe, O. (2006). İçerik Analizi Kuramsal ve Pratik Bilgiler. Ankara: Siyasal Kitabevi

Halsey, M. ve Young, A. (2006). Our Desires Are Ungovernable’ Writing Graffiti in Urban Space. Theoretical Criminology, 10(3): 275–306.

Irak, D. (2013). Futbolda Irkçılığı ve Kadın Düşmanlığını Ne Yaratıyor. http://www.daghanirak.com/futbolda-irkciligi-ve-kadin-dusmanligini-ne-yaratiyor/

İslamoğlu, H. (2009). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. İzmit: Beta Yayımcılık.

Kalerante, E. & Mormori, P. (2005). Graffiti as a Form of Social and Cultural Conflict: The Greek Case. International Journal of the Humanities, 3(4),129-132

Kepekçi, E. (2012). (Hegemonik) Erkeklik Eleştirisi ve Feminizm Birlikteliği Mümkün Mü? Kadın Araştırmaları Dergisi, 2(11), 59-86.

Klomsten, A. T., Marsh, H. W. ve Skaalvik, E. M. (2005). Adolescents’ Perceptions Of Masculine and Feminine Values In Sport And Physical Education: A Study Of Gender Differences. Sex Roles, 52(9-10), 625-636.

Koca, C., Güven, B., Bulgu, N. ve Demirhan, G. (2003). İlköğretim 8. Sınıf Kız ve Erkek Öğrencilerin Beden Eğitimi Ders Ortamındaki Beden Yaşantıları. Hacettepe Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 14(4), 162-174.

Kuş, E. (2012). Nicel-Nitel Araştırma Teknikleri Sosyal Bilimlerde Araştırma Teknikleri Nicel Mi? Nitel Mi? Ankara: Anı Yayıncılık.

Kümbetoğlu, B. (2005). Sosyoloji ve Antropolojide Niteliksel Yöntem ve Araştırma, İstanbul: Bağlam Yayınevi.

Lachmann, R. (1988). Graffiti as Career and Ideology. American Journal of Sociology, 94(2), 229-250.

Levant, R. F. ve Richmond, K. (2007). A Review of Research on Masculinity Ideologies Using the Male Role Norms Inventory. Journal of Men's Studies, 15(2), 130-146.

Lucca, N. ve Pacheco, A. M. (2001). Children's Graffiti: Visual Communication From a Developmental Perspective. The Journal of Genetic Psychology, 147(4), 465-479.

McAuliffe, C. ve Iveson, K. (2011). Art and Crime (and Other Things Besides…): Conceptualising Graffiti in the City, Geography Compass, 5(3), 128-143.

Mean, L. (2001). Identity And Discursive Practice: Doinggender On The Football Pitch. Discourse and Society, 12, 789-815.

Messner, M. A. ve Solomon, N. M. (2007). Social Justice And Men’s Interest:The Case Of Title IX. Journal of Sport and Social Issues, 31(2), 162-178.

Moreau, T. ve Alderman, D. H. (2011). Graffiti Hurts and The Eradication Of Alternative Landscape Expression, Geographical Review, 101(1), 106-124.

Naess, F. D. (2001). Narratives About Young Men And Masculinities In Organised Sport In Sport. Education and Society, 6(2) 125–142.

Oktan, A. (2008). Türk Sinemasında Hegemonik Erkeklikten Erkeklik Krizine: Yazı-Tura ve Erkeklik Bunalımının Sınırları. Selçuk İletişim, 5(2), 152-166.

Onur, H. ve Koyuncu, B. (2004). Hegemonik Erkekliğin Görünmeyen Yüzü: Sosyalizasyon Sürecinde Erkeklik Oluşumları ve Krizleri Üzerine Düşünceler. Toplum ve Bilim, (101), 31-49.

Öğülmüş, S. (2000). Tahripçilik (Vandalizm): Düşük Yoğunluklu Bir Sapma. Polis Bilimleri Dergisi, 2(7-8), 73-77.

Özbay, C. (2013). Türkiye’de Hegemonik Erkekliği Aramak. Doğu Batı, 63, 185-204.

Parker, A. (2001). Soccer, Servitude And Subcultural Identity: Football Traineeship And Masculine Construction. Soccer and Society, 2(1), 59–80.

Pennebaker, J. W. ve Sanders, D. Y. (1976). American Graffiti: Effects of Authority and Reactance Arousal. Pers Soc Psychol Bull, 2 (3), 264-267.

Price, L. O. (2006). Making their mark: A Psychodynamic View of Adolescent Graffiti Writing, Psychodynamic Practice, 12(1), 5-17.

Pringle, R. (2005). Masculinities, Sport And Power: A Critical Comparison Of Gramscian And Foucauldian inspired theoretical tools. Journal of Sport and Social Issues, 29(3), 256-278.

Punch, K. F. (2005). Sosyal Araştırmalara Giriş Nicel Ve Nitel Yaklaşımlar. (D, Bayrak, H. B. Arslan, Z. Akyüz, Çev.). Ankara: Siyasal Kitabevi.

Renold, E. (1997). All They’ve Got On Their Brains Is Football, Sport, Masculinity And The Gendered Practices Of Playground Relations. Sport, Education and Society, 2(1), 5-23.

Renold, E. (2001). Learning The ‘Hard’ Way: Boys, Hegemonic Masculinity And The Negotiation Of Learner Identities In The Primary School. British Journal of Sociology of Education, 22(3), 369-385.

Rodriguez, A. ve Clair, R. P. (1999). Graffiti As Communication: Exploring The Discursive Tensions Of Anonymous Texts. Southern Communication Journal, 65(1), 1-15.

Sancar, S. (2009). İmkansız İktidar: Ailede, Piyasada ve Sokakta Erkekler. İstanbul: Metis Yayınları.

Skelton, C. (2000) A Passion For Football’: Dominant Masculinities And Primary Schooling. Sport, Education and Society, 5(1), 5–18.

Smith, J. (2007). Ye’ve Got To ‘Ave Balls To Play This Game Sir!’ Boys, Peers And Fears: The Negative Influence Of School-Based ‘Cultural Accomplices’ In Constructing Hegemonic Masculinities. Gender and Education, 19(2), 179–198.

Swain, J. (2000). The Money’s Good, The Fame’s Good, The Girls Are Good’: The Role Of Playground Football In The Construction Of Young Boys’ Masculinity In A Junior School. British Journal of Sociology of Education, 21(1), 95-109.

Swain, J. (2004). The Resources And Strategies That 10–11-Year-Old Boys Use To Construct Masculinities In The School Setting. British Educational Research Journal. 30(1), 167-185.

Swain, J. (2006). The Role Of Sport In The Construction Of Masculinities In An English Independent Junior School. Sport, Education and Society, 11 (4), 317-335.

Şad, N. & Kutlu, M. (2009). A Study of Graffiti in Teacher Education. Eurasian Journal of Educational Research, 36, 39-56.

Theberge, N. (1993). The Construction Of Gender In Sport: Women, Coaching, And The Naturalization Of Difference. Social Problems, 40, 301-313.

Türk, H. B. (2008). Eril Tahakkümü Yeniden Düşünmek: Erkeklik Çalışmaları İçin Bir İmkan Olarak Pierre Bourdieu. Toplum ve Bilim(112), 1-30.

Ulusay, N. (2004). Günümüz Türk Sinemasında ‘Erkek Filmleri’nin Yükselişi ve Erkeklik Krizi. Toplum ve Bilim, (101), 144-162

Uluyağcı, C. (2001). Sinemada Erkek İmgesi: Farklı Sinemalarda Aynı Bakış. Kurgu, 18, 29-39.

Varshavsky, T. (2009). The Street Art Plague. Words.Beats.Life: The Global Journal of Hip-Hop Culture, 4(1), 70-77.

Yavuz, Ş. (2014). İktidar Olma Sürecinde Erkeklerin Erkeklikle İmtihanı. Milli Folklor, 14(104), 110-127.

Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.

Yüksel, E. (2013). Bir Savaş Anlatısı Olarak Nefes: Vatan Sağolsun ve Hegemonik Erkekliğin Krizi. Fe Dergi, 5(1), 15-31.

Yüksel, N. A. (2001). Tarkan Yıldız Olgusu. İstanbul: Çiviyazıları.


Refback'ler

  • Şu halde refbacks yoktur.